رفتن به محتوا

آنادایزینگ آلومینیوم

به فرآیندی الکتریکی-شیمیایی که در آن لایه‌ای نازک اکسیدی(یا هیدروکسیدی) بر روی سطح فلز ایجاد می‌شود، آنادایزینگ یا آنُدِش گفته می‌شود. هدف از ایجاد این لایه نازک میکرونی، افزایش مقاومت به خوردگی و سایشی فلز، افزایش قدرت چسبندگی رنگ، ایجاد نمای ظاهری بهتر، عایق‌کاری الکتریکی و کاهش ضریب انتقال حرارت می‌باشد به عبارت دیگر آندایزینگ (آندش) اکسید (انگلیسی: Anodic oxide ) به مجموعه فرایندی که با شکل‌گیری یک لایه نازک اکسیدی بر روی قطعات باعث افزایش توان و مقاومت در برابر خوردگی ایجاد نماید و نمای تزئینی و تغییر بعضی از خصوصیات فیزیکی آن‌ها می‌شود آنادایزینگ اطلاق می‌شود.

 

 

بسیاری از فلزات تمایل به اکسید شدن(زنگ‌زدگی) دارند. این فرایند در برخی فلزات مانند آهن نامطلوب و در برخی فلزات مانند آلومینیوم مطلوب می‌باشد. آلومینیوم خالص در شرایط معمولی، نسبت به آهن تمایل بیشتری به اکسید شدن دارد، اما لایه اکسیدی ایجاد شده در آلومینیوم(AL۲O۳)، همانند یک محافط عمل کرده و مانع اکسید شدن سایر قسمت‌های فلز خواهد شد، چراکه این لایه نفوذناپذیر است. اما لایه اکسیدی ایجاد شده در آهن متخلخل بوده و هیچ محافظتی در مقابل اکسید شدن سایر قسمت‌ها نخواهد داشت. آنادایزینگ به نوعی تقویت این لایه اکسیدی در فلزاتی خواهد بود که خواص مطلوب ایجاد می‌کند.

 

آنادایزینگ به دو روش عمده انجام می‌شود:

۱. روش شیمیایی: در این روش با جذب مولکول‌های فلز یا اکسید فلزی بر روی یک سطح، یک لایه محافظتی و پایدار ایجاد خواهد شد. پوشش‌دهی تبدیلی کرومات(Chromate conversion coating) مشهورترین نوع پوشش‌دهی شیمیایی می‌باشد. نتیجه چنین عملیاتی، ایجاد یک پوشش محافظتی شامل ترکیبات کروم بر روی سطح فلز است. این روش برای غیرفعال‌سازی آلیاژهای فولاد، روی، کادمیوم، مس، نقره، منیزیم، قلع و آلومینیوم استفاده می شود. کرماته کردن، در درجه اول به عنوان یک محافظ خوردگی، پرداخت تزئینی و حفظ رسانایی الکتریکی استفاده می‌شود.
۲. روش آندی یا الکتروشیمیایی: در این روش، اکسید فلز در شرایط کنترل شده تشکیل می‌شود و توسط عملیات آب‌بندی متراکم و غیرقابل نفوذ خواهد گشت. اگرچه هدف اصلی آنادایزینگ، افزایش مقاومت به خوردگی می‌باشد، اما در خلال این روش، می‌توان رنگ‌کاری سطوع فلزی مانند آلومینیوم را انجام داد. مراحل رنگ آنادایزینگ به اختصار بیان خواهد شد:
۳. تمیز کردن: چربی‌زدایی و تمیز کردن با حلال‌ها و مواد قلیایی
۴. اچ کاری: لایه‌برداری یا اچ‌کاری توسط محلول سودا که سطح فلز مات خواهد شد.
۵. آنادایزینگ: ایجاد پوشش اکسیدی توسط جریان الکتریسته در حمام اسید سولفوریک
۶. رنگ زدن(الکتروکالرینگ): رنگ کردن سطح متخلخل توسط نمک فلزات معدنی با استفاده از جریان الکتریسیته
۷. آب بندی(Sealing): در این مرحله، حفره‌های لایه اکسیدی توسط آلومینیوم اکسید هیدراته پر خواهد شد و لایه پوششی عاری از تخلخل می‌گردد.

با ما در ارتباط باشید

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار