رفتن به محتوا

با نمای کرتین وال آشنا شوید!

با نمای کرتین وال آشنا شوید!

 

Curtain Wall که میتوان آنرا دیوار پرده ای حائل بین دو فضا  معنا کرد، در فارسی آن را نمای لامل می نامند .

از قرن نوزدهم با زیاد شدن پنل های شیشه ای در طراحی ها  سیستم کرتین وال به وجود آمد و ار اواسط دهه ی سی میلادی با شروع به کار گیری آلمینیوم در صنعت ساختمان  ،نمای کرتین وال رواج پیدا کرد و  این نوع دیوار توانسته جایگزین بسیار مناسبی به جای دیوار های ساده و سنتی  موجود و پیشین باشد شما می توانید با استفاده ی درست از  کرتین وال هال نمای پایانی جذاب و حرفه ای تری را به کارفرمای خود ارائه کنید

طراحی نمای کرتین وال

در زمینه معماری و طراحی های جدید می بینیم که معماران طرح های خود را به کمک شیشه ها می آرایند و به سمت استفاده هر چه بیشتر از شیشه ها پیش می روند . بنابراین این دیواره های شیشه ای می بایست از استحکام قابل قبولی برخوردار باشند و این استحکام همراه با زیبایی خیره کننده ی آنها در نماسازی باشد .

از خوبی استفاده از نما ی کرتین وال این است که علاوه بر این که مانع تابش نور های طبیعی به داخل فضای ساختمان است ، نور شدید را نیز کنترل میکند و به خاطر سبک بودن بار وارده به ساختمان را کاهش داده بنابراین در برابر عوامل محیطی دیگر همچون باد های شدید و لرزه ها مقاومت خود را حفظ کرده و مانع برخورد باد به دیواره و سازه های اصلی ساختمان می شود

به همین علت است که معماران مخصوصا در سازه های بزرگ و چند طبقه انتخاب کرتین وال را جزو اولویت های خود دارند و کرتین وال را به نما های سنتی  ترجیح می دهند چرا که علاوه بر نمایی زیبا و درخشان که چشم هر بیننده را به خود جذب می کند ،ساختمان را در برابر عوامل محیطی حفظ کرده و دوام نما را تضمین می کند .

نمای شیشه ای کرتین وال چیست ؟

دیواره هایی با محور موازی که به کمک ستون های عمودی به دیواره های اصلی وصل می شوند و به عنوان دیواره ی دوم روی نمای ساختمان اجرا می شوند .کرتین وال ها که نقش نما را در ساختمان ایفا می کنند در دسته بندی های درب و پنجره جزو درب و پنجره های نرمال به شمار می آیند که در بیشتر موارد به کمک قاب های آلمینیومی سبک ، شیشه ها را در خود نگه می دارند.

که در هنگام نصب و اجرای کرتین وال، پنل‌های مات و شفافی که معمولا از جنس شیشه هستند، در میان فریم‌های مشخص نصب می‌شوند.

که می توان از ترکیب های دیگری به جای آلمینیوم مثل چوب به سبک جدید و مدرن طراحی کرد

تا بجز زیبایی عایق بالاتری داشته باشند .

همانطور که گفتیم ساختار کرتین وال از شاسی و لامل شکل گرفته . سپس شیشه ها یا سایر پنل ها روی آنها نصب می شوند

لامل که  سازه های آلومینیومی هستند در دو جهت افقی و عمودی نصب می شوند. و فضایی مشبک شکل  مناسب نصب پنل را فراهم می کنند .لامل های عمودی را مولیون و نماهای افقی را  ترنسم گویند.

 

نمای کرتین وال چه تفاوتی با نماهای ساختمانی دیگر دارد؟

در تمامی ساختمان ها اولین چیزی که توجه ما را به خود جلب می کند ، نمای ساختمان است  که پوسته ی کار به شمار می آید . این پوسته در درجه اول بسته  به نوع اقلیم منطقه متفاوت است و طراحان معمار این نکته را بسیار هائز اهمیت می دانند چرا که علاوه بر زیبایی ظاهر ساختمان زیبایی شهر و مناظر شهری را به دنبال دارد .

از موارد تاثیر گذار دیگر می شود بودجه در نظرگرفته شده ، سلیقه ی کارفرما و تعداد طبقات را نام برد .

که با توجه به عوامل مختلف در تصمیم گیری در انتخاب مصالح نما سازی میتوان از متریال های مختلفی همچون سنگ، آجری و شیشه اشاره کرد.

که در کنار این سه از فلز، سنگ، آجر، کامپوزیت، بتن، چوب، شیشه و آلومینیوم استفاده می شود، که هر کدام مزایای خاص خود را دارند.

 

کرتین وال ها برای افزایش استحکام و پایداری ساختمان به وجود نیامده اند و تنها نیروی وزن خودشان را به دوش می کشند  که از این رو به آنها سازه های خود ایستا میگویند .

اما به دلیل نوع اتصال آنها به ساختمان باعث افزایش این پایداری در برابر عواملی مثل باد و باران و نور شدید خورشید هستند، که هر چقدر ساختمان های ما بلند و مرتفع تر باشند بیشتر در معرض چنین عواملی خواهند بود و به دنبال آن آسایش ساکنان و کاربران ساختمان را فراهم می کند. که این موارد را در دیگر انواع نماسازی کمتر مشاهده می کنیم .

مزیت های استفاده از نمای کرتین وال:

۱- مقاوم در برابر زلزله با توجه به داشتن سازه ای مقاوم و مجزا از بدنه اصلی ساختمان

۲- جلوگیری از وارد شدن بار اضافه به ساختمان، وزن کلیه شیشه ها توسط همین استراکچر تحمل می شود و هیچ گونه بار اضافی به ساختمان وارد نمی شود.

۳- در صورت طراحی اصولی ، مقاوم در برابر باد و جلوگیری از انتقال فشار باد به بدنه اصلی ساختمان

۴- سیستمی کاملا عایق

۵- زیبا و مدرن

۶- سرعت اجرایی بالا

۷- مقرون به صرفه و قیمت تمام شده پایین تر نسبت به سایر نماها

 

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار